Rome enzow - Reisverslag uit Bettolle, Italië van Evy Philips - WaarBenJij.nu Rome enzow - Reisverslag uit Bettolle, Italië van Evy Philips - WaarBenJij.nu

Rome enzow

Door: Evy

Blijf op de hoogte en volg Evy

14 April 2007 | Italië, Bettolle

ROME

Rome was super!!! Het is er echt mooi… net een andere wereld… zo uit een tekenfilmpje ofzo.
We hebben eigenlijk vrij veel kunnen doen voor er maar één dag te zijn. Hieronder een verslagje van de Rome-trip:

We zijn begonnen met het colosseum. Je zou dat echt niet zeggen dat daar zoveel mensen in gestorven zijn…onder luid gejuich van Romeinen dan nog. Het museum in het colosseum was aanvankelijk ook wel interessant, maar na een half uur hadden we toch wel genoeg van Eros en zijn vriendjes. Na het colosseum zijn we door het palatino en het forum gewandeld. Echt prachtig!!! Mooi uitzicht boven op de berg! Kusjes gegeven aan het colosseum (zie http://evita-13.fotopages.com). En je kan daar dus trouwfoto’s laten trekken. Enfin, niet dat ik al zoek te trouwen ofzo ze ;-)… ma non fa male per sapere.

Na de colosseum-palatino-fori-combinatie zijn we opzoek gegaan naar het capitool om Cristina haar zus te verassen. Laura is op rondreis in Italië met ’t school. Na lang zoeken hebben we toch de juiste trappen gevonden waar ze hadden afgesproken. Vlak naast een mooi paleis dat ooit eens is gebouwd voor koning Emmanuale. We zijn dan even gaan eten met Cristina’s zus en een paar vriendinnetjes van haar. Hierna hebben we ons tochtje door Rome verder gezet.
Het teatro van Marcello, piazza Navona met de 4 fiume (die onder constructie waren), de Tiber met uitzicht op het Vaticaan, de Spaanse trappen, en vooral de trevifontein kwamen nog aan de beurt. Evy aan de Trevifontein :-P Evy – Trevi… eh? Eh? Hehe. We hebben deze trouwens twee keer bezocht. Een keer in de namiddag en één keer ’s avonds…in het donker, met lichtjes. Heeeeel mooi! Maar geen nood: ik heb er centjes in gegooid ( met het juiste hand, over de juiste schouder) dus ik kom, geheel volgens de legende, nog eens terug eh.

Conclussie: Rome was meer dan geslaagd, ook al waren we er maar een dagje.

STAGE

De stage lijkt ook eindelijk op gang gekomen. We hebben nu al 12 interviews afgenomen. En we moeten er 20 doen. Momenteel hebben we vooral beenhouwers die Chianinavlees verkopen geïnterviewd. Ook enkele restauranthouders en een kwekerij. Soms is het nog wel een beetje onzeker wachten of Giovanni al dan niet komt, maar er komt schot in de zaak hoor. Over een dik half uurtje gaan we trouwens de burgemeester van Sinalunga interviewen.

PALIO DI SOMARI

Deze week is de Palio van de ezeltjes in Torrita di Siena wel doorgegaan. Echt hilarisch op sommige momenten! Ezels, koppig als ze zijn, doen niet altijd wat hun ‘chauffeurs’ zeggen. En dan blijven ze soms ineens staan, of lopen ze soms ook opeens zo hard dat het ventje eraf valt. De fans van de verschillende contrade zijn ook hevig. Eén contrada had zelfs een confetticanon meegebracht! Het ging er hevig aan toe, maar uiteindelijk is Porta Nuova gewonnen. De ploeg van de Belgische studenten die hier enkele jaren geleden waren. Het team van Annet is verdienstelijk tweede geëindigd.
Foto’s eveneens te vinden op http://evita-13.fotopages.com.

LIES EN VAL

Na de palio, was het afwachten of Lies en Val levend tot in Bettolle zouden geraken :-p Na half 8 is er namelijk geen bus meer van Sinalunga tot in Bettolle. Maar gelukkig was onze held Alessandro er om hun af te halen aan het station. We zijn nog iets gaan eten, maar dan moesten de twee bezoekertjes naar hun bedje want het was een lange reis voor hun… zo op vele treinen en bussen enzo….en het zullen de laatste niet geweest zijn ;-)
Maandag was hun plan naar Siena te gaan, maar de bus is blijkbaar niet komen opdagen. Dan maar wat bijpraten met ons. ’s Avonds zijn we met Alessandro en ene Toni, die beiden tot Lies en Valerie hun verbazing geen woord Engels praten, nog iets gaan drinken. En achteraf thuis nog wat aan de Limocello en andere drankjes gegaan. Wat misschien niet zo’n fantastisch goed idee was… aangezien we dinsdag om 9 uur op de bus richting Firenze moesten. En we zijn er geraakt, in Firenze… zelfs in Grossetto! Wat zo’n 159 km uit de richting was! Ho ja! Stomme buschauffeur. Ons kaartje terug naar Bettolle was gekocht… de bus vinden ging blijkbaar iets moeilijker. Ik vraag aan die buschauffeur of de bus naar Bettolle rijdt. Zijn antwoord: ‘ja.’ Niet dus… na zo’n twee uur rijden vond ik het wel verdacht dat we er één: nog niet waren, en twee: het landschap verdacht bosserig was. Effe gevraagd aan de medepassagiers. Bleken we aan de Seaside te zitten!!! Uiteindelijk de trein in Grossetto genomen naar Siena en zo naar Sinalunga, waar we net op tijd onze laaste bus naar Bettolle hadden. Gelukkig, of we konden den Alessandro terug lastig vallen :-s. (Die in de loop van de dag even gesmst had om te zeggen dat Milan op sky-tv werd uitgezonden en hij dat niet heeft. Gevolg: Evy heeft haar Milan niet zien spelen!!! Terwijl dat in België dus gewoon werd uitgezonden eh).
Valerie en Liesbet hebben dus eigenlijk vrij weinig aan hun reisje gehad (zelfs het gelato-eten zat niet mee), maar de Italiaanse bussen en treinen kennen ze toch wel van buiten … wie weet waar komt dat ooit nog voor van pas eh.

Deze avond komen Wendy en Sofie toe… twee studenten die hier vorig jaar stage hebben gedaan. Wij zelf gaan deze avond eten in een restaurant waar we op interview zijn geweest. De uitbater heeft ons uitgenodigd voor een degustatiemenu… handig meegenomen .

BARRONE ROSSO

Deze week hebben we het Erasmusfeestje in Siena overgeslagen. En we hadden nochtans kunnen gaan! Normaal gezien moesten we deze week alle dagen stage doen, maar woensdag is Giovanni niet komen opdagen, en vandaag is het pas om 15u30… dus in principe hadden we kunnen gaan. We hebben onze Siena-vriendjes immers al een hele week niet meer gezien!

TERUGREIS

Jep, de terugreis is ook eindelijk geboekt. Jullie kunnen mij allemaal terug verwachten in Eindhoven op donderdag 3 mei. Zo rond een uur of drie denk ik. En dan wil ik wel frieten van ’t frituur met een curryworst… allee, pas in België… niet in Eindhoven eh ;-)

Xxx Evy (Eivvy in het Italiaans ;-))